Næste generation af metanol brændselscelle-køretøjer ser dagens lys

House of EnergyEnergi, Nyheder

Med det formål at udvikle et omkostningseffektivt og miljøvenligt køretøj, lancerer den danske metanol brændselscelle-producent SerEnergy nu en kommerciel brændselscelle-bil til reformeret metanol, med en kørselsrækkevidde på op til 800 km på en tankfuld metanol.

Ingeniører og mekanikere hos SerEnergys transport-udviklingscenter i Aalborg har udviklet et brændselscelle-køretøj til reformeret metanol (RMFC), baseret på Nissan e-NV200 elbilplatform, en bil, der på verdensplan sælges i stort antal. Bilen er udstyret med en urban range extender, der gør det muligt at køre op til 800 km, før bilen skal tankes. Derfor er bilen ideel til et bykørselsmønster, hvor der køres mange kilometer, såsom taxier, varevogne og andre erhvervskøretøjer.

Det er tre år siden, at SerEnergy startede udviklingen af en brændselscelle-løsning til transportsegmentet, hvor første generation af RMFC-køretøjer var baseret på en Fiat 500-platform. Mere end et års udviklingsarbejde har nu resulteret i lanceringen af anden generationens RMFC-system, med et stort potentiale inden for en bred vifte af applikationer såsom erhvervskøretøjer og busser.

“Dette er et vigtigt skridt for os i at realisere vores vision – at fjerne forbrændingsmotoren fra jordens overflade. Markedet søger grønne alternativer til fossile brændstoffer, så vi ser et stort potentiale i denne type køretøjer både nationalt og internationalt, og vi er begejstrede over at se de første biler på vejen “, siger Mads Friis Jensen, Chief Commercial Officer hos SerEnergy.

Positiv miljømæssig og økonomisk påvirkning
Udover at være miljøvenlig, med ingen skadelige emissioner og en udstødning, der er lige så ren som luften omkring os, gavner systemet også den samlede kørselsøkonomi med en betydelig reduktion af brændstofprisen og ved at være mere end dobbelt så energieffektiv i forhold til benzin og diesel. Som deltagere i et metanol-infrastrukturprojekt har SerEnergy deltaget i udviklingen af en metanoltankstation med en tankningsproces, der ikke er meget forskellig fra det, vi kender fra traditionel brændstof som benzin eller diesel.

En perfekt hybrid

Bilen er udviklet som en hybrid, der kombinerer et brændselscelle-system til reformeret metanol med en batteripakke. Kombinationen af batterier og metanol er en ideel kombination, hvor metanol giver rækkevidden og batterierne slår ind under opstart og ved accelerationer. Når de to teknologier supplerer hinanden, kan begge teknologier yde optimalt og derved reducere batteriets størrelse og brændselscellens kapacitet betydeligt, hvilket resulterer i et køretøj, der både er omkostnings- og energieffektivt.

Anden generations biler kommer på vejen senere på sommeren
De første kommercielle biler skal indgå i det tyske “greenfuel-projekt”, hvor innogy, et af de førende energiselskaber i Europa, demonstrerer hele værdikæden for metanol som et alternativt, flydende brændstof til traditionelle fossile brændstoffer. RMFC-systemet har gennemgået grundige tests og er i mere end et år blevet testet på vejene, med gode resultater.